Pengikut

Jumaat, 1 September 2017

HUT HARI KEBANGSAAN & NURI

31 Ogos 2017 akan terpahat dalam minda saya, insyaAllah.

Apa yang begitu signifikan tarikh tersebut? Biasalah negara menyambut HUT Kemerdekaan pada tarikh keramat itu sebelum diberi jenama semula HUT KEBANGSAAN mulai 2015.

Ha...pada tarikh tersebut, buat pertama kali dalam sejarah TUDM, mungkin negara juga, negara tercinta ini memberi penghormatan kepada kru The Old But Faithful Iron Bird...NURI sempena menyambut 50 tahun instrumen peperangan menyumbang bakti demi keselamatan dan pembangunan negara. TUDM berjaya menyakin gomen supaya perarakan kali turut melibatkan para veteran kru yang terlibat ketika negara menghadapi ancaman komunis disuatu ketika dulu.

Penglibatan saya dalam perarakan ini bermula pada 26 Ogos. Dato' Abdul Rahim PGB PTU menghubungi saya dan menyarankan saya turut hadir. Saya agak keberatan kerana 1 Sep dah Hari Raya Aidiladha. Lagi pula masa itu semua tiket ETS dari Anak Bukit atau A. Setar, dan juga Bukit Mertajam semuanya habis. Ya lah...orang semua nak balik raya, lagi pula cuti panjang.

Tetapi alasannya membuat saya fikirkan semula dan akhirnya bersetuju untuk hadir. Cari punya cari, dapat le tiket Firefly. Tapi tambangnya pun faham2 saje le kerana demand exceeds supply. Dan booked hotel kat Brickfields. Selain saya, beliau juga berjaya meyakin PW1 Mohd Isa bin Mohd Noh dari Ipoh untuk hadir. Mungkin ramai di kalangan TUDM yang tidak mengetahui bahawa beliau adalah salah seorang daripada 10 orang pelopor AQM helikopter TUDM. Jadi, kami berdua merupakan peserta dari luar Lembah Klang. Isteri dan cucu2nya ikut bersama.

Pagi 30 Ogos...terbang le ke KL. Dato' Rahim beritahu pihak beliau akan ambil/hantar saya dari Subang dan sebaliknya. Namun demikian, tawaran ini tidak digunakan kerana TUDM sedia mengambil saya dari Subang ke KL Sentral dan back ke Subang pada 31.8, syukur alhamdullah. Tanpa kenderaan, berat juga tu.

31.8 jam 0530..Bersama En Mohd Isa sementara menunggu anaknya membawa kami ke PU KL pada jam 0530. Banyak kenangan bersama beliau. Kami berdua dan Kapt Eddy Yong (kapten pesawat) terlibat dalam pembikinan filem Hollywood "Paper Tiger" yang dibintangi oleh mendiang David Niven 7-14 Ogos 1974 

Sarapan di Masjid PU KL selepas solat subuh

Sempat The Magnificent 7 bergambar

Sementara menunggu giliran menaiki kenderaan

Siap sedia di atas kenderaan

Bermulanya pergerakan


Perjalanan balik ke PU KL selepas perarakan

Dato' Rahim bermurah hati untuk menjamu para veteran di KGAT

Dari kanan: Kol Kahar TUDM (kordinator), Kapt Bhagwan Singh, Mej Jen Dato Haji Yahya, PW11 Patrick Lee, Mej Gooi, Kapt Tien, Mej Jen Dato' Che Yahya, Lt Jen Dato' Nawi Alias,Mej Lim A.P., Kapt Syed Busri, PW1 Pak Singh, Kapt Raja Mohamed, Mej Sheo A.J., Mej E. Cross, Jen TS Ahmad Saruji, Brig Jen Dato' Abdul Rahim, Kol Amin Radzi, NIBS, Mej Kalai, Kapt Murad, Kapt Dato' Zainal, Mej Jen Dato' Ibrahim Hashim, PW1 Mohd Isa, Mej Dato' Sim K.P., PW1 Mohdan (kordinator PVTUDM). Tiada dalam gambar: Jen TS Suleiman.

Selepas itu, saya pun dihantar ke Subang pada lebih kurang jam 1200. Melepaklah di Skypark sementara menunggu penerbangan Firefly pada jam 1840.

Jujur saya katakan, I really enjoyed it and it was worth the money and time taking part in this parade. Ini buat kali pertama dan mungkin terakhir saya diberi peluang mengambil bahagian in such a national event. Untuk itu, TERIMA KASIH Dato' Rahim di atas undangan. 

Dengan pengiktirafan negara ke atas Talian Hayat kepada para anggota PK di suatu ketika dulu, kini tinggal hanya 1 tahap lagi untuk menuju puncak kejayaan mengenai obsesi saya terhadap Nuri, insyaAllah. Apa2 pun, saya hanya mampu berusaha, Allah menentukan semuanya. Pasti ada hikmahnya, waalahualam.

Dari PTU ...Thank you for taking part. I am proud of U all.

Respons Dato' Rahim terhadap komen PTU .....A rare honour indeed.

Saya mengambil kesempatan ini untuk merakamkan penghargaan kepada:

  • PTU 
  • Kol Kahar TUDM & staf yang telah memberi yang terbaik dalam menjayakan event ini. Terima kasih juga kerana menyediakan kenderaan kepada saya dan "sumbangan beret".
  • Lt Jen Dato Bakar, Dato' Abdullah Dash, En Mahdan dan staf PVTUDM. 
  • Dato' Rahim yang membiayai makanan di KGAT.  
MERDEKA..MERDEKA..MERDEKA..MERDEKA..MERDEKA..MERDEKA..MERDEKA








2 ulasan:

IndukYati berkata...

Salute kpd pejuang negara..samada yg masih bersama kita ataupun yg sudah pergi buat selamanya

flankerman83 berkata...

Dalam gambar lama milik arwah Ayah ada kapten Murad bergambar di step Nuri fm1704.